Olin maksanut kaasulaskun internetpankissa palvelun sekavuudesta huolimatta. Kysyessäni samalle firmalle maksettavasta sähkölaskusta yhdeltä italialaiskaverilta, hän sanoi että ei näitä voi maksaa nettipankin kautta, ne pitää maksaa pankkiin tai postiin. Siispä etsin energialaitoksen yhteystiedot netistä selvittääkseni asian. Löysin asiakaspalvelun, johon lähetin sähköpostia. Siitä on kulunut jo viikko, enkä ole saanut mitään vastausta. Käydessäni pankissa lataamassa maksukorttiani kysyin myös laskusta, josko he voisivat valaista asiaa. Kyllä, he sanoivat, koska energialaitos on heidän asiakkaansa, lasku pitää tulla maksamaan pankin tiskille (Mikä perustelu!). Tili, jolle olin maksanut, on kyllä energialaitoksen tili, mutta jotenkin väärin maksettu. Ei ehkä kohdistu oikein. Pitänee ottaa yhteyttä maksun saajaan. Ja mitä laskuihin tulee, minulla oli jo seuraava sähkölasku odottamassa, kysyin, voisivatko he sitten naputella sen maksetuksi saman tien. "No tämän kerran, yleensä otamme laskujen maksatuksia vastaan vain aamupäivisin, mutta tämän kerran... tähän tulee sitten huomisen leima." Ystävällistä. Enpä taida oppia maksamaan laskujani tämän vuoden aikana. Mitäköhän voin maksaa internetin kautta?

Saamassani sähkölaskussa oli huomautus, että edellistä laskua ei oltu maksettu, eräpäivä ennen tännemuuttopäivää. En tietysti ollut koko laskua nähnyt, kadonnut jonnekin kai. Laskun summakin hiukan hirvitti; 177 euroa. Soitin asiakaspalveluun, jossa (aluksi) ystävällinen henkilö kertoi, että laskun summa johtuu liittymän avaamisesta. Sävy muuttui, kun kysyin, miten voisin maksaa laskun, enkä ihan heti ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti. Kysyin ja pyysin sanomaan toisin sanoin jotta voisin ymmärtää paremmin. Hän hiiltyi luurin päässä ja alkoi kiukutella, ettei hän osaa englantia (en pyytänyt puhumaan englantia). Taitaa tuo heikko englanninkielentaito olla aika arka kohta monelle, tuntuvat aina hermostuvan asiasta... Asia saatiin kuitenkin jankkaamalla perille tähän päähän: hän lähettää uuden laskun, minä menen postiin maksamaan sen ja sitten lähetän faksilla kuitin asiakaspalveluun.

Siihenkö heillä kaikki aika menee? Juoksevat pankkiin ja postiin? Lähettelevät fakseja? Olen nähnyt myös puhelinkioskeja.