Terveisiä Saksan maalta! Viime viikonvaihteessa kävin Kölnissä ja Bonnissa. Siksi päivityksetkin ovat jääneet, kun viikonloppu meni lomaillessa, niin kunnon kansalainen tekee sitten kovasti töitä seuraavan viikon. Vähempikin olisi varmaan riittänyt. Olin matkani varannut jo muutamia viikkoja sitten, enkä ollut silloin tietoinen, että tääläkin oli pitkä viikonloppu, eikä perjantain vapaasta kyllä ilmoitettukaan kuin edellisenä keskiviikkona. Perjantai oli tosin hyvä päivä matkustaa, kun junaliput olivat halpoja. Halvin lippu oli sitä paitsi 1. luokan lippu, joten mukavampaa matkantekoa oli luvassa. Pariisista Kölniin Thalys-junalla kesti vain hiukan yli kolme tuntia. Matka meni rattoisasti, henkilökunta tarjoili välipalaa, kahvia ja lounaan matkan aikana. Ruoka oli lentokonetyyppinen, kylmä lounas,mutta oikein hyvä. Kanan tai kalkkunan viipaleita, jotakin viljaa riisin tapaan laitettuna, tomaattikastiketta, sämpylää, juustoa, hillottuja hedelmiä. Ei hassumpaa.

Olin menossa Kölniin ystäväpariskuntaa tapaamaan. He olivat kanssani samaan aikaan Milanossa, ja olimme siellä paljon tekemisissä. Olin perillä aika myöhään illalla, joten emme enää lähteneet mihinkään, vaan istuimme iltaa yhdessä heillä. Lauantaina lähdimme aamupalan jälkeen Bonniin, sillä heillä oli siellä asioita hoidettavana, ja niin päätimme en päivän kuluttaa siellä. Matkaa kaupunkien välillä ei ollut paljoa, puolisen tuntia autolla. Kävin Bonnissa katsomassa Bethovenin syntymäkotimuseota, joka tosin ei ollut niin kiva kuin odotin. En ole musiikki-ihmisiä, niin en niin paljoa nuoteista perusta, mutta sen aikakauden ja sosiaalisen luokan koti kiinnosti enemmänkin. Talossa ei ollut kuitenkaan mitään asumiseen viittaavaa, kalusteita tai muuta, vaan vitriineitä. Itse rakennus oli kuitenkin, ja mielenkiintoinen sekin. Muuten kävelimme kaupungilla, päivä oli aurinkoinen ja suorastaan kuuma. Bonn ei ollut kovin iso, siellä oli enemmänkin pikkukaupungin henkeä.

Lauantai-iltana poikkesimme vielä Kölnin keskustassa, sillä siellä oli design-tapahtuma. Kävimme katsomassa tapahtumia. Lähinnä oli näyttelyitä ja jotenkin designiin liityvät liikkeet olivat avoinna. Kävimme syömässä suklaakakkua kahvilassa, oli kokeilemisen arvoista.

Sunnuntaina lähdimme aamupalan jälkeen kaupungille, kävimme katsomassa katedraalia ja vanhempaa kaupunkia. Kävimme kahvilla aukion laidan kahvilassa, annoimme auringon paistaa ja paransimme maailmaa. Sieltä jatkoin yksin kohti suklaamuseota, jossa halusin käydä. Tein viime vuonna yhden kouluprojektin koskien suklaata, ja olenhan suklaa-addikti muutenkin… Siellä vierähtikin yllättävän paljon aikaa, joten en sitten ehtinytkään aikomaani seuraavaan museoon, jossa olisi ollut enemmän muotoiluun liittyviä näyttelyitä. Onpahan jotain, miksi palata uudestaan. Kävin syömässä yhdessä mukavan näköisessä ravintolassa, jota en tosin paljoakaan valkannut, kun näytti alkavan sataa. Satoikin sitten oikein rajusti, ja lähtiessäni tarjoilija antoi minulle jonkun asiakkaan jättämän sateenvarjon, joka tulikin tarpeeseen! Myös saavuttuani Pariisiin oli sateen uhkaa ilmassa ja kun tulin kotiasemalla metrosta ulos, vettä tulikin jo kaatamalla. Onneksi oli sateenvarjo, näin säilyin polvista ylöspäin melko kuivana.

Aukion laidan kahvilassa käytiin kaffella